Schrijfgerei op bureau

MAAK HIER

UW AFSPRAAK

Start hier knop.png

De dag van de thuiswerker

Cirkels Icoon.png

16 maart: De dag van de thuiswerker

Veel Nederlanders ontdekten in 2020 noodgedwongen het thuiswerken. Bij het versoepelen van de corona maatregelen kunnen veel van ons weer opgelucht naar kantoor. Toch blijft er een groep werknemers thuiswerken, omdat ze willen óf niet anders kunnen. Vanuit huis werken kan een langdurige oplossing zijn voor mensen (met en zonder aandoening) om deel uit te blijven maken van het werkende leven. Om een betere balans te krijgen in het leven of om minder snel afscheid te hoeven nemen van het werk bij langdurig ziek zijn. 

Op 16 maart is het de Dag van de Thuiswerker. Op deze dag worden thuiswerkers in het zonnetje gezet. Dit is gelijk een mooie reminder voor een werkplek-check. Misschien is er het afgelopen jaar vanuit de werkgever al aandacht aan besteed: het creëren en juist instellen van de werkplek. Dit kan de kans op ontstaan van lichamelijke klachten zoals hoofdpijn en nek- en rugklachten doen verminderen. 

Echter kunnen er ook mentale gevolgen ontstaan bij langdurig thuiswerken. U kunt te maken krijgen met weinig tot geen informele momenten met collega’s, lang digitaal vergaderen met weinig pauzes en minder lichaamsbeweging. Dit kan op lange termijn onder andere leiden tot  spanning of depressieve klachten.

Ondersteuning van fysiotherapie Wooldersteen


Heeft u vragen of herkent u (een van de) bovenstaande klachten neem dan contact met ons op. Wij kunnen u begeleiden bij herstel en voorkomen van deze klachten.

AdobeStock_317739938_edited.jpg

Een aantal praktische tips om stil te staan bij hoe het thuiswerken u afgaat en wat u zelf kunt doen: 

  • Volg uw reguliere werktijden.

  • Wissel uw houding iedere 30 minuten af. 

  • Zit met aandacht: voeten op de grond, knieën en billen ontspannen, met de rug tegen de leuning en de schouders laag.

  • Maak gebruik van micropauzes in een andere omgeving dan uw werkplek. Micropauzes bevorderen herstel en vergroten het concentratievermogen.

  • Adem een aantal keer rustig in en uit voordat u aan uw volgende taak begint.

  • Zorg voor beweging, zoals een stukje wandelen. Elke dag een wandeling maken is belangrijk voor uw fysieke en mentale gezondheid.

  • Houdt uw sociale contacten in stand.