Cirkels Icoon.png
SAMEN GEZOND:
Looptherapie bij etalagebenen loont!

Etalagebenen is een vaataandoening: de slagaderen in een of beide benen zijn dan door slagaderverkalking vernauwd. Dit wordt ook wel 'claudicatio intermittens' genoemd. 

 

Door deze vernauwing vermindert de bloedtoevoer naar de beenspieren en krijgen die minder zuurstof. Dit kan resulteren in pijnklachten bij het lopen waardoor men meestal minder of op een inefficiënte manier gaat lopen (dit kost veel extra energie en zuurstof). Bovendien kan een verkeerd looppatroon blessures veroorzaken, waardoor men mogelijk langdurig niet kan lopen.

 

Looptherapie verbetert de looptechniek, de lichamelijke conditie en leert omgaan met de pijn. Uiteindelijk wordt gewerkt naar zelfstandig trainen. Voor het behoud van het behaalde resultaat is het belangrijk om dit trainingsprogramma dagelijks te onderhouden en een gezonde leefstijl te handhaven.

Uit onderzoek blijkt dat de maximale loopafstand gemiddeld genomen tenminste verdubbelt, maar vaak verdrievoudigd of verviervoudigd kan worden!

Looptherapie in het kort

  • De Chronisch ZorgNet fysiotherapeut begeleidt de looptherapie

  • Lopen vergroot de pijnvrije afstand

  • Hoe meer u loopt, hoe beter het is, dus train zelf dagelijks het (buiten) lopen

  • Het is belangrijk dat u het lopen blijft volhouden

  • Roken en ongezonde voeding hebben een negatief effect op het resultaat. Begeleiding bij verbetering leefstijl wordt aanbevolen

  • Looptherapie leidt in de meeste gevallen tot betere resultaten op lange termijn dan dotteren en is een veilige behandeling

Looptherapie leidt tot een vergroting van de loopafstand

Verklaringen hiervoor zijn:

  • Betere bloeddoorstroming naar en van de spieren

  • Betere stofwisseling in de spieren en efficiënter gebruik van zuurstof

  • Verbetert looppatroon

  • Positief effect op de risicofactoren van slagaderverkalking

Adviezen en tips voor een optimale looptherapie

  • Gebruik hulpmiddelen om de looptherapie te ondersteunen zoals een stappenteller, loopapp. Het is ook prettig om u aan te sluiten bij een wandelgroep, thuis of op het werk.

  • Zorg voor goede en comfortabele schoenen, ter voorkoming van blessures. Laat u daarom adviseren bij een goede sport- of schoenenwinkel. Controleer uw voeten regelmatig. 

  • Draag makkelijk zittende kleding, die ook beschermt tegen bijvoorbeeld regen en harde wind.

  • In het begin is het raadzaam individueel uw looptrainingsprogramma uit te voeren. U kunt uw eigen tempo en trainingsroute aanhouden en hoeft geen rekening te houden met anderen. Daarna kunt u zich aansluiten bij een groep.  

  • Looptherapie vergt enig afzien. Het is belangrijk te weten dat de pijn geen kwaad kan voor de spieren of pezen.

  • Het is geen probleem een wandelstok te gebruiken tijdens de looptherapie

 

 


Linda Kempers is verbonden aan het Chronisch ZorgNet en begeleidt mensen met deze klachten.

14 April 2021